onsdag den 11. januar 2017

Engelsk på trappen 📖✏️

For nogle uger siden startede vi noget engelskundervisning op. Vi havde på det tidspunkt en smule svært ved at finde vores plads og funktion i det hele, derfor valgte vi at overtage engelskundervisning fra tre svenske piger, der var her i november.
Da vi ikke er taget afsted som lærerstuderende diskuterede vi derfor meget, hvordan vi kan forsvare at undervise i engelsk. Vi nåede frem til at vi i undervisningen skulle ligge vægt på relationsdannelse, læring gennem leg, samarbejde, generel læring og udvikling.
Vi har fået at vide at de i skolen har meget tavle undervisning med stor vægt på det boglige og at det er meget individuelt og konkurrencepræget, vi kunne i stedet godt tænke os at gøre det sjovt, motiverende og også prøve at få samarbejdet børnene imellem i spil. Dermed kan vi også sagtens forsvare vores pædagogiske virke i processen.

I den her uge har vi siddet ude foran huset på trappen når vi har haft undervisning i engelsk.
Egentlig var det fordi det klasselokale vi plejer at sidde i var optaget, derfor rykkede vi ud.
Vi opdagede dog hurtigt at der var en vis fordel i det. Det var ligesom om børnene slappede meget mere af og vi kunne snakke med dem på en helt anden måde. Vi kom ned i øjenhøjde og det gjorde bestemt stemningen meget mere uformel. Derfor valgte vi også at gøre det de efterfølgende dage.

I går legede vi også en navneleg af den simple årsag at vi simpelthen har glemt deres navne. Normalt er jeg (Maja) ret god til hurtigt at huske en masse navne, det har flere år i institution trænet mig godt i, men når navnene lige pludselig bliver indonesiske, hvor et c ikke giver K, men CH-lyd, der skal rulles på r’erne osv, så bliver det ret hurtigt en anden sag.
Vi sad i en rundkreds, startede med at en person sagde sit navn og efterfølgende skulle den næste så gentage navnet og sit eget og så videre derfra. Vi sad midt inde i rundkredsen og kom derfor til kort da det blev vores tur og vi skulle gentage 8-10 navne, men til stor glæde for børnene, der syntes det var vældig underholdende når vi sagde forkert eller ikke kunne huske deres navne.

Vi har planer om at prøve at rykke undervisningen ud af klasselokalet noget mere for netop at fremkalde denne uformelle stemning, hvor vi har mulighed for at komme meget tættere ind på livet af børnene.
Det er jo i høj grad det vi godt kunne tænke os med denne her praktik, at få skabt nogle relationer og kommunikere med børnene. Blandt mange andre kompetencemål og ting vi gerne vil foretage os og stable på benene.
Langsomt, men sikkert rykker vi hver dag fremad med stort tryk på langsomt.

☀🌴🌺












Ingen kommentarer:

Send en kommentar